Tuesday, January 27, 2009

UMNO SUDAHTERDESAK DAN PERJUANGAN MENYIMPANG


(DIKEMASKINI PADA 25/1/2009 - 1525H)
OLEH DATO' KAMARUL BAHARIN ABBAS

ADUN Bota, Perak YB Dato' Nasarudin Hashim telah mengisyhtiharkan keluar dari UMNO sekaligus menyertai KeADILan hari ini. Beliau berkata demikian melalui satu kenyataan media yang dihantar Biro Penerangan KeADILan. Ini secara langsung memberi tamparan hebat kepada UMNO/Barisan Nasional khususnya di Perak apabila hanya mempunyai 27 kerusi berbanding Pakatan Rakyat yang menambahkan satu kerusi menjadikannya kini sejumlah 32 kerusi.

Dalam perkembangan lain, Ahli Parlimen Telok Kemang berpendirian bahawa rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu di Negeri Sembilan perlu menamatkan segera riwayat UMNO kerana parti itu telah menyebabkan tanah, bahasa, pendidikan, politik, sosial dan ekonomi orang Melayu semuanya sudah hampir tergadai. Sekarang ini pun terdapat bukti UMNO sedang berusaha untuk menghalau orang-orang Melayu di Kampung Baru, Kuala Lumpur supaya mereka dapat menjadikannya Bukit Bintang ke2 dan tanah-tanah adat di Negeri Sembilan banyak yang sudah tergadai. Bagaimana pula dengan kes Isa Samad memberikan hak eksklusif pantai/laut di Telok Kemang kepada Jimmy Liau & taukeh-taukeh Singapura? Sambil menyeru Wakil-Wakil Rakyat UMNO/BN di Negeri Sembilan mencontohi langkah Dato' Nasarudin di Perak.

Kalau tanah di Iskandar Malaysia boleh sahaja dijual kepada warga Singapura dan Hong Kong, mengapa tanah di Ipoh tidak boleh diberi hak milik kepada warga sendiri? Adakah orang-orang Cina di kampung-kampung baru di Perak tidak memberikan habuan kepada pemimpin UMNO untuk hak milik tanah itu, maka mereka tidak berpuas hati, ini membuktikan bahawa isu-isu hak dan ketuanan ini sengaja dibangkitkan untuk kepentingan politik dan mengisi poket sahaja, bukannya untuk kepentingan bangsa dan negara.
--------------------
Laman Blog Tun Dr. Mahatir pula menyentuh UMNO yang ada pada hari ini sudah menyimpang jauh dari jalan yang lurus, dan perjuangan yang sebenar. Ahli-ahli UMNO pun tidak lagi pegang kepada matlamat perjuangan untuk bangsa, agama dan negara termasuk setia dan patuh kepada pemimpin tanpa mengambilkira apa yang dilakukan olehnya.

No comments: