Wednesday, January 21, 2009

KENYATAAN AKHBAR PENGERUSI PERHUBUNGAN NEGERI

Oleh:
YB DATO’ KAMARUL BAHARIN BIN ABBAS
Ahli Parlimen Telok Kemang
20/1/2009


Saya dan Parti keADILan Rakyat Negeri Sembilan bersetuju dengan kenyataaan YAB Dato’ Seri Utama Hj. Mohamad Bin Hassan Menteri Besar Negeri Sembilan terhadap masalah syarikat elektronik di Negeri Sembilan yang membuang pekerja tempatan di dalam menghadapi masaalah ekonomi global.

Namun di dalam kita menghadapi apa-apa masalah dan musibah, semua pihak yang terlibat termasuk pihak berkuasa hendaklah duduk dan berbincang. Bak kata perpatah jangan umpama menarik rambut dalam tepung..

Di dalam persoalan ini kita mestilah memahami masalah yang dihadapi oleh pengilang dan dalam masa yang sama membela nasib pekerja tempatan. Di dalam kes-kes tertentu mungkin pihak pekerja tempatan terpaksa bekorban sedikit sementara keadaan ekonomi pulih seperti sediakala. Tetapi prinsip utama yang harus dipertahankan ialah keutamaan harus diberikan terhadap pekerja tempatan.

Dalam masa yang sama kerajaan harus memikirkan kaedah dan cara bantuan yang bersesuaian untuk membantu kesusahan yang dialami samada oleh pekerja atau pengilang.

keADILan mengesyorkan bahawa keputusan penarikan lesen adalah tindakan terakhir tidak akan membantu mengatasi masalah dan PKR tidak melihat keuntungan ekonomi atau sosial kepada rakyat dan negeri ini.

Oleh itu PKR merayu kesabaran pihak pekilang dan pekerja dalam menangani masalah ini. Sementara itu PKR menyatakan kekesalan terhadap pentadbiran sebelum ini yang tidak bersedia dan tidak fokus kepada masalah seperti ini sejak awal lagi.

Dan yang paling penting, jangan sampai kaedah penyelesaian dan tindakkan pihak berkuasa ini mengakibatkan terbantutnya usaha menarik pelabur-pelabur dari luar untuk melabur di negeri ini pada masa akan datang.

No comments: