Tuesday, March 26, 2013

Najib perlu segera bubar parlimen, elak kekeliruan- Prof Aziz Bari


KUALA LUMPUR 26 Mac: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu membubarkan parlimen segera bagi mengelakkan lebih banyak kekeliruan khasnya di kalangan rakyat, kata Profesor Dr Abdul Aziz Bari.
Ini kerana Dewan Undangan Negeri Sembilan kini menjadi DUN pertama terbubar secara automatik, sedangkan parlimen masih belum dibubarkan.
Keadaan itu, kata Aziz, menyebabkan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan  ‘terkial-kial’ berhadapan situasi seperti itu.
Semalam, Mohamad berkata, DUN Negeri Sembilan akan terbubar secara automatik pada Khamis 28 Mac ini, sekiranya tiada pembubaran DUN berlaku pada Rabu, 27 Mac.
Mohamad berkata, kerajaan negeri menggunapakai Akta Interpretasi 1984 dan 1967 bagi menentukan tarikh DUN dibubar secara automatik, di mana DUN di negeri itu kali pertama bersidang pada 25 Mac 2008.
Bagaimanapun menurut Aziz, beliau hairan dengan keputusan itu, sedangkan perlembagaan jelas menyebut DUN akan terbubar sendirinya setelah genap tempoh lima tahun bersidang.
“Saya berasa aneh tentang perlunya MB Negeri Sembilan merujuk kepada Akta Tafsiran 1967. Rujukan ini hanya perlu sekiranya ada kesamaran.
“Tempoh lima tahun itu jelas disebut oleh perlembagaan, dikira dari sidang pertama dewan selepas PRU. Apa yang tak jelas disini?
“Kita kena ingat perlembagaan mengatasi undang-undang lain; termasuk undang-undang bertulis bernama Akta Tafsiran 1967 itu.
“Najib kena bubar cepat. Sebab kalau tidak akan keliru; dan Mohamad Hasan ini sudah terkial-kial. Kenapa Najib biarkan MB dia terkial-kial dan malu begitu?,” soal bekas Pensyarah
Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa itu lagi.

Mengulas mengenai penubuhan kerajaan sementara di Negeri Sembilan, Aziz berkata Yam Tuan Besar boleh melantik Mohamad Hasan semula sebagai menteri besar.
Katanya, meskipun ia tidak dijelaskan dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri,  istana perlu menunjukkan keprihatinan terhadap perkara itu bagi memenuhi amalan tersebut.
“Kuasa itu ditentukan oleh Yamtuan; atau kalau di peringkat persekutuan Yang Di Pertuan Agong. Atau Sultan atau Yang di Pertua Negeri kalau di negeri lain.
“Yamtuan – atau Agong – perlu lantik kerajaan untuk memberi nasihat kepada baginda. Dalam bahasa biasa menjalankan rutin pentadbiran.
“Ketua negeri atau ketua negara mesti sentiasa ada kerajaan untuk memberi nasihat. Ini tidak boleh dilambat-lambatkan,” katanya ketika dihubungi.
Secara prinsip, katanya, sesiapa sahaja boleh dilantik mengetuai kerajaan sementara ini.  Ia katanya, menjadi amalan biasa di negara yang mengamalkan sistem kerajaan berpelembagaan atau westminster lain.
Malah kata Aziz, tanpa penubuhan kerajaan sementara pun, pentadbiran negara atau negeri masih boleh dijalankan seperti biasa oleh penjawat awam sedia ada.
“Saya fikir pentadbiran negara boleh berjalan macam biasa. Ketua Setiausaha Negara kan ada, Panglima Angkatan Tentera dan Ketua Polis Negara pun ada. Apa yang susah sangat?,” soalnya.
Dengan kata lain, katanya, perdana menteri atau menteri besar boleh mengundurkan diri jika mandat yang diberi kepada mereka berakhir. Ini sekaligus mengelakkan sebarang salahgunakuasa,  khasnya membabitkan jentera kerajaan ketika pilihan raya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=48406

No comments: