Friday, January 11, 2013

Toyota dijangka ambil alih kedudukan Proton

dipetik dari Malaysian Insider


January 11, 2013
Proton ditubuhkan oleh Dr Mahathir sebagai sebahagian polisi perindustrian beliau. — Gambar fail
KUALA LUMPUR, 11 Jan — Pada satu ketika, empat daripada setiap lima kereta yang dijual di Malaysia adalah Proton, namun pengeluar kereta tempatan itu berkemungkinan jatuh ke tangga ketiga dari segi jualan dibelakang Toyota dan Perodua — pembuat kereta nasional kedua negara, yang menduduki kedudukan tinggi sejak lebih dari enam tahun.
Sumber dalaman industri berkata kepada akhbar The Edge, dalam artikel yang disiarkan hari ini, penjualan Proton menurun pada Disember 2012, apabila hanya 17.7 peratus jualan, sedangkan Toyota menghampiri 17.1 peratus penjulan kereta penumpang di negara ini.
“Perodua (Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd) mendahului pasaran, sedangkan Proton sejak penghujung tahun lalu menduduki tangga kedua. Namun sekarang Toyota semakin menghampiri kedudukan Proton,” kata sumber industri dipetik dari The Edge.
Proton dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, melalui syarikatnya DRB-Hicom.
Sumber tersebut berkata, penjualan Proton jatuh lebih 11 peratus kepada 140,000 units daripada 158,000 unit tahun sebelum ini, daripada sasaran syarikat itu sebanyak 200,000 unit.
Kadar jualan hanya akan diumumkan dalam beberapa minggu, namun sumber industri itu berkata Toyota semakin hampir mengatasi kedudukan Proton dari segi jualan pada Disember.
Proton diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1983 dan menjadi anak emas kepada polisi perindustrian beliau.
Dr Mahathir menjadikan pembelian kereta Proton seolah patriotik, namun syarikat itu menunjukkan penurunan sejak beberapa dekad berikutan peningkatan liberalisasi dalam pasaran Malaysia.
Kebanyakan rakyat Malaysia merasakan mereka dipaksa membeli Proton pada harga yang murah dan lebih berkemampuan berbanding kereta asing yang dikenakan cukai yang terlalu tinggi.
Menurut The Edge, tanpa model baru, Proton akan terus berada dalam tekanan tahun ini.
Bagi tahun 2013 Proton hanya mengeluarkan satu model baru sahaja.

No comments: