Monday, January 14, 2013

HKR: Sejarah baru tuntut kemerdekaan dari Umno – Azmin


KUALA LUMPUR 14 Jan: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali berkata, kejayaan Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) adalah sejarah baru menuntut kemerdekaan dari kezaliman dan kemungkaran ekonomi yang diterajui Umno.
Katanya, kebangkitan rakyat yang mewarnai pentas politik negara memberi maksud perjuangan adalah sifat fitrah manusia untuk mengembalikan keadilan dan keharmonian.

“Rakyat Malaysia menuntut kebebasan, hak asasi manusia dipertahankan dan pengagihan ekonomi yang adil. Rakyat Malaysia juga menuntut Sabah, Sarawak diiktiraf adil setara dengan Semenanjung Malaysia selaras dengan Perjanjian Malaysia 1963.
“Kebangkitan rakyat hari ini memaknai erti perjuangan rakyat sebenar dan kembali menghayati fitrah manusia yang sentiasa mendambakan keadilan dan keharmonian masyarakat,” katanya pada kenyataan.
Tambah Azmin, kehadiran 300,000 rakyat berhimpun di Stadium Merdeka seolah-olah mengulangi detik sejarah negara yang menjadi saksi kepada kemerdekaan negara 55 tahun lalu.

“Kita berhimpun untuk mengulangi tekad rakyat Malaysia sebagaimana yang terkandung dalam Pemasyhuran Kemerdekaan 1957. Cita-cita kita untuk membangunkan Malaysia yang berteraskan demokrasi berparlimen, bebas dan adil.
“InsyaAllah, obor reformasi akan memberi sinar baru demi membela nasib rakyat. Stadium Merdeka adalah lambang gelora kebangkitan rakyat dan Putrajaya adalah lambang kemenangan rakyat melaksanakan cita-cita dan hasrat murni untuk membangun sebuah negara yang bebas dan demokratik,” kata Ahli Parlimen Gombak itu.
Azmin juga mengucapkan tahniah kepada rakyat yang berhimpun dan bergerak secara aman tanpa melibatkan insiden tidak diingini.
“Saya mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia yang berhimpun dengan aman dan teratur di sepanjang tempoh berlangsungnya Himpunan Kebangkitan Rakyat dan berani tampil untuk meruntuhkan tembok ketakutan yang dipasak selama lima dekad.
“Rakyat Malaysia juga menyambut baik usaha Ketua Polis Negara dan pimpinan PDRM yang mempamerkan kewibawaan institusi polis untuk menjamin hak asasi, kebebasan serta keselamatan rakyat seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=43093

No comments: