Wednesday, August 8, 2012

Pakatan Pulau Pinang tabur kebajikan, BN semarak sentimen kaum, agama


BN telah menimbulkan perasaan benci dan permusuhan di kalangan rakyat Pulau Pinang dengan permainan politik perkauman ekstremis yang menyemarakkan sentimen perkauman dan agama.
BN menuduh PR anti-Islam walaupun peruntukan hal ehwal Islam ditambah berlipat ganda berbanding dengan kerajaan dahulu dan juga bahawa PR anti-bukan Islam bila hanya di bawah kuasa BN, kuil Hindu atau tokong Cina dirobohkan.
Kini disusuli dengan fitnah terhadap dasar kerajaan negeri dan juga serangan peribadi ke atas pemimpin PR dan juga ahli keluarga mereka.
Bukan sahaja Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan ahli keluarganya termasuk anak 15 tahun difitnah malah keselamatan peribadi Ketua Menteri juga terancam tanpa sebarang tindakan oleh pihak berkuasa terhadap mereka yang bertanggungjawab.

Terbaru muncul pula serangan peribadi Pengerusi BN Pulau Pinang Teng Chang Yeow terhadap Ketua Menteri, Ahli-ahli EXCO Chow Kon Yeow, Wong Hon Wai, Phee Boon Poh, Danny Law dan Setiausaha Politik Ketua Menteri Ng Wei Aik dituduh mempunyai kepentingan peribadi kerana mempertahankan keputusan kerajaan negeri membina hospital di Jalan Zainal Abidin.
Kita mencabar Teng menunjukkan bukti dan beliau tidak boleh bertindak macam budak-budak yang baling batu sembunyi tangan,
Fitnah sebegini adalah satu perbuatan jahat,tidak bertanggungjawab dan tidak bermoral kerana pemimpin PR tidak ada kepentingan peribadi dalam hospital tersebut dan meluluskannya semata-mata mahu mengembangkan industri pelancongan perubatan di Pulau Pinang.
Dalam isu ini Teng juga membuat fitnah lain bahawa:-
- Lesen hospital swasta penuh telah diluluskan kepada pemohon di Jalan Zainal Abidin sebenarnya hanya surat tanpa halangan diterima pada 12.7.2012 dan bukanlah lesen.
- Bangunan 30 tingkat diluluskan sebaliknya Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) tidak pernah meluluskannya
- Kerajaan BN memperuntukkan tapak Jalan Zainal Abidin seluas 0.4 hektar untuk perumahan padahal tidak ada suatu pengumuman dalam suratkhabar oleh kerajaan BN sebelum ini. Sebaliknya kerajaan PR memperuntukkan tanah lebih luas sebanyak 4.2 hektar di Jalan S.P. Chelliah iaitu hampir 10 kali ganda lebih besar untuk perumahan mampu milik.
Sebelum ini Teng membuat fitnah bahawa kerajaan negeri akan membantah pengswastaan Pelabuhan Pulau Pinang tetapi projek masih ingin diteruskan.
Teng juga berjanji lesen penjaja dimansuhkan tetapi hakikatnya BN tak pernah kurangkan satu sen semasa berkuasa berbanding dengan pengurangan 50% lesen penjaja di bawah PR.
Malah pemansuhan lesen penjaja tidak pun dilaksanakan baik dalam negeri di bawah pemerintahan BN mahupun oleh kerajaan persekutuan. Mengapa pula Teng  tidak pula mencadangkan cukai individu dihapuskan sama sekali.
Yang lebih memalukan adalah kenyataan bahawa kerajaan negeri boleh membatalkan projek bukit yang diluluskan kerajaan negeri dan beliau bersedia melihat Pulau Pinang jadi bankrap semata-mata untuk memelihara bukit dan alam sekitar.
Adakah BN mahu paksa PR bankrapkan negeri Pulau Pinang sekiranya BN tidak berupaya menang balik Pulau Pinang dengan fitnah, politik ekstremis kaum dan agama?

Sehingga kini Teng bersikap mengelak,membisu dan enggan menjawab skendal keuntungan besar 2 pemimpin tertinggi UMNO  Pulau Pinang sebanyak RM5 juta hasil penjualan 10 ekar tanah milikan 31 tuanpunya Melayu di Kampung Terang, Balik Pulau.
Biasanya komisen tanah broker adalah 2% tetapi telah jadi 57% dalam kes ini.
Keuntungan RM 5 juta dalam 3 bulan setengah mempertikaikan kesungguhan BN membela rakyat bila pemimpin UMNO lebih berminat untung besar atas jadi broker penjualan tanah orang kampung Melayu.
*** Kenyataan Akhbar Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Dato Mansor Othman Di Komtar, George Town Pada 7.8.2012.

No comments: