Thursday, November 26, 2009

Anwar Menang Saman Fitnah Terhadap New Straits Times Press

Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan New Straits Times Press (NSTP) membayar RM100,000 kepada Anwar Ibrahim kerana memfintah mantan timbalan perdana menteri itu.

NSTP juga diarah membayar RM20,000 bagi menampung kos mahkamah dan tambahan faedah 8 peratus selagi pampasan itu tidak dibayar.

NST diheret ke mahkamah selepas akhbar itu menyiarkan rencana pada 2 Mac 2002, mendakwa Anwar kononnya menyorokkan RM3 billion di akaun-akaun bank luar negara.

Akhbar itu turut menfitnah Anwar dengan melaporkan Anwar kononnya menggunakan pertubuhan tertentu di Amerika Syarikat untuk mempromosi dirinya.

Pesuruhjaya kehakiman Datuk Harminder Singh berkata akhbar itu gagal membuktikan kesahihan laporan yang disiarkannya.


Peguam Anwar, Sankara Nair menyambut baik keputusan penghakiman berkenaan yang disifatkannya sebagai adil.

“Datuk Seri Anwar Tidak dapat hadir hari ini. Kami Sangat gembira dan berpuas hati dengan keputusan hakim Harmindar Singh, beliau telah melakukan yang terbaik dengan menilai semua aspek dalam kes ini dan analisa semua isu perundangan dari kedua-dua pihak secara rapi,” katanya.

Harmindar berkata rencana tersebut berunsur fitnah kerana ia menggambarkan Anwar sebagai seorang yang tidak ada integriti, dan ahli politik yang tidak boleh dipercayai.

Beliau berkata New Straits Times dan ketua pengarangnya ketika s itu Datuk Abdullah Ahmad gagal membuktikan kesahihan tuduhan-tuduhan yang disiarkan akhbar berkenaan.

Mahkamah mendapati rencana NST ini turut berniat jahat dan lebih dari sekadar menerbitkan semula rencana New Republic.

Pampasan yang diberikan oleh mahkamah kepada Anwar jauh lebih rendah daripada 100 juta ringgit yang dituntut oleh peguam Ketua pembangkang itu.

Namun Sankara berkata Anwar berpuashati dengan keputusan mahkamah membela kredibilitinya.

“Seperti saya katakana, bukan duit sebab utamanya. Disebabkan marah anda akan letak jumlah untuk menunjukkan kemarahan dan kekecewaan, tetapi akhirnya duit tidak bernilai berbanding petunjuk,” katanya.

Beliau berkata, Anwar mahu kes ini menjadi pengajaran kepada mana-mana media supaya lebih berhati-hati dalam menyiarkan sebarang laporan.

No comments: