Wednesday, June 24, 2009

Fantasi Kerajaan Perpaduan UMNO Berkubur

DEMI kepentingan nasional, mungkin; namun untuk memenuhi keperluan Barisan Nasional (BN), mustahil. Demikian tegas dan jelasnya pendirian Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat berhubung isu kerjasama dengan BN

Seharusnya ketegasan ini dapat menyimpulkan betapa kukuhnya tautan semangat, azam dan wawasan di kalangan saf kepemimpinan Pakatan Rakyat. Walau cuba disergap dengan silap mata media bahwa ada kecenderungan di kalangan komponen Pakatan Rakyat untuk bekerjasama hatta menubuhkan Kerajaan Perpaduan, mereka tidak mudah keliru atau hilangan kawalan.

Memang benar Presiden Pas, Hadi Awang ada mengisytiharkan kesediaan partinya untuk bersemuka dengan mana-mana pihak, termasuk Umno dan BN. Namun itu adalah langkah untuk mencari perpaduan dan kesepakatan dalam hal kepentingan rakyat. Maka apa yang dimaksudkan oleh Hadi sengaja dimanipulasi untuk mengatakan beliau mahu dan bersedia berunding menubuhkan Kerajaan Perpaduan. Jauh panggang dari api!

Memang begitu lazim politik. Sepotong ayat boleh ditafsir beberapa lapis makna dan maksud. Bagaimanapun kali ini, kebeningan perjuangan dan matlamat politik Pakatan Rakyat amat menyerlah. Sidang media bersama di antara Anwar Ibrahim, Hadi Awang dan Lim Kit Siang di bangunan Parlimen 22 Jun lalu benar-benar menjadi obor yang benderang bagi semua.

BN seharusnya dapat dipimpin oleh obor perjuangan Pakatan Rakyat yang cukup terang ini. Obor ini dinyalakan oleh keikhlasan dan ketelusan. Kenyataan Hadi diapi-apikan oleh pihak tertentu, terutamanya media arus perdana untuk menggerhanakan hubungan dan juga melakar keretakan dalam Pakatan Rakyat.

Lelucon ini sudah tentunya untuk memenuhi keperluan dan kepentingan BN terutamanya Umno yang hayat politiknya tinggal “nyawa-nyawa ikan”. Betapa tidaknya, tiap kali Umno bersuara politik, rakyat, khususnya orang Melayu sukar mempercayainya. Namun sebagai badan politik Umno masih perlu terus bersuara; tidak kira dalam isu apa jua. Malangnya, suara Umno sering sumbang dan serba tidak kena.

Inilah sahaja pilihan yang ada dan yang mampu dilakukan Umno. Ia berharap suara ini akan kelihatan sebagai satu realiti dan bukan fantasi. Maka diciptakanlah impian sebuah Kerajaan Perpaduan. Konsep ini dijaja sebagai bertolak daripada keperluan dan kepentingan nasional. Bagi yang lemah semangat dan lemah daya penakulan politik, impian ini akan segera mendorong mereka untuk menjadikannya realiti. Oleh itu mereka akan mudah menggerakkan dayausaha untuk menyokong pelaku-pelaku projek Kerajaan Perpaduan supaya menjadikannya satu kenyataan.

Ini sebenarnya matlamat Umno dan Barisan Nasional. Ia ingin menggerakkan naluri massa supaya “memaksa” dan “menekan” setiap aktor dalam rundingan Kerajaan Perpaduan dengan memberikan sokongan kepada mereka. Melalui jalan ini Umno berharap rakyat akan terpandang kembali akan kewujudan Umno dan memberi sokongan kepadanya supaya menjadikan impian Kerajaan Perpaduan satu kejayaan.

Sebagai satu strategi politik, pendekatan Umno-BN ini bertujuan serampang dua mata. Pada satu perspektif ia mahu mengabsahkan kewujudan Umno-BN dan pada dimensi lain, ia diharap dapat mengkucar-kacirkan saf pimpinan Pakatan Rakyat dan meleburkan perpaduan di kalangan penyokongnya.

Umpan Umno-BN ini tidak mengena. Majlis Pimpinan Perpaduan Rakyat adalah lebih berwibawa dan bijaksana daripada apa yang dapat dibaca oleh Umno-BN serta pakar strategi medianya. Meskipun pada pusingan awalnya kelihatan apa yang dirancang Umno-BN ini hampir berjaya, namun kecekapan, kecekalan dan hemah pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengatasi semuanya.

Sekaligus ini membuktikan bahawa mungkin pada usianya, majlis ini boleh dianggap terlalu muda namun hakikatnya ia sudah jauh melepasi umur pembentukan atau formatifnya. Majlis ini dengan tenang dan bergaya mengisytiharkan kepada kawan dan lawan bahawa ia adalah satu entiti yang sarat dengan integriti dan berhemah tinggi. Pakatan Rakyat makin popular di mata rakyat. Kenyataan ini amat sukar dan tidak dapat dihadami oleh naluri BN. Deklarasi 22 Jun yang dibuat di bangunan Parlimen adalah amat simbolik. Inilah pakatan kental yang layak menguasai dan mewarisi demokrasi Malaysia pada waktu yang terdekat ini.

No comments: