Thursday, June 25, 2009

AKTA CUTI SEHARI DALAM SEMINGGU UNTUK PEMBANTU RUMAH ASING : BUKTI KEGAGALAN POLISI KERAJAAN BN

Kenyataan Menteri Sumber Manusia; Datuk Dr. S . Subramaniam bahawa akta untuk membolehkan pembantu rumah asing diberi cuti sehari dalam seminggu, akan dibentangkan pada bulan Oktober ini, adalah seperti melepaskan batuk di tangga.

Usaha ini adalah reaktif kepada Laporan Pemerdagangan Manusia tahun 2009 yang dikeluarkan oleh Jabatan Negara Kerajaan Amerika Syarikat di mana Malaysia diletakkan ke tangga terbawah dari segi unsur-unsur pemerdagangan manusia.

Malaysia didapati memberi layanan buruk kepada pekerja-pekerja asing di mana pembantu rumah asing dikehendaki bekerja dalam tempoh yang panjang (14 hingga 18 jjam sehari) 7 hari seminggu. Perkara ini sudah lama berlaku. Kenapa baru sekarang Menteri Sumber manusia mahu memperbaiki keadaan?

Wanita KEADILAN khuatir usaha ini cuma sekadar melepaskan batuk di tangga kerana masih banyak lagi syarat pekerjaan yang minima tetapi gagal dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia. Contohnya, pasport pembantu rumah masih lagi disimpan oleh majikan dan upah atau gaji mereka tidak dibayar terus tetapi melalui agensi pemgambilan.

Kerajaan Malaysia tidak mematuhi piawai minima antarabangsa untuk membasmi pemerdagangan manusia. Ini bukan sahaja memburukkan imej negara di mata dunia tetapi juga boleh membawa kesan masalah-masalah lain jika keadaan ini dibiarkan berlarutan.


YB HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN
Ketua Wanita KEADILAN
Ahli Parlimen Ampang

No comments: