Saturday, November 1, 2008

Zaid Ibrahim Letak Jawatan Senator, kritik ketuanan melayu

Sabtu, 1 November 2008 • Kategori: Berita Semasa, Berita Utama, Nasional

KUALA LUMPUR, 1 NOVEMBER - Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Zaid Ibrahim dilaporkan media perdana hari ini telah meletakan jawatan sebagai senator Dewan Negara baru-baru ini.

Beliau sebelum ini telah meletakan jawatan sebagai Menteri di JPM yang berpotfolio undang-undang pada pertengahan September lalu.

Menurut laporan media lagi, surat perletakan jawatan beliau telah diserahkan kepada Perdana Menteri dan perletakan jawatan beliau dikatakan angkah yang tepat berikutan beliau tidak lagi menjadi anggota kerajaan Barisan Nasional (BN).

Semalam, ketika berucap di Persidangan LawAsia kali ke-21, Zaid yang dikenali sebagai seorang yang lantang telah menyuarakan bahawa model Ketuanan Melayu telah gagal dan mengakibatkan pembaziran sumber, tenaga dan masa.

Dalam majlis yang dianjurkan bersama oleh Majlis Peguam Malaysia dan Persatuan Undang-undang bagi Asia dan Pasifik (LawAsia).
Zaid turut mengkritik dasar yang berasaskan kaum walaupun beliau ahli parti pemeritah - Umno - parti terbesar orang Melayu.

Zaid meletakkan jawatan dalam Kabinet sebagai tanda protes terhadap penahan seorang wartawan, Ahli Parlimen dan penulis blog di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), baru-baru ini.

No comments: