Monday, November 3, 2008

Sambutan Deepavali keADILan Rembau



Oleh Norazizi Abd. Aziz
Pada 1 Nov. 2008 bertempat di Padang Awam Taman Koperasi, Pedas, Rembau telah diadakan Majlis Sambutan Hari Deepavali. Majlis yang bermula sekitar jam 6.30 petang dan tamat sekitar 12 tengah malam ini telah dihadiri tidak kurang dari 2,500 orang pengunjung dari berbilang bangsa.

Majlis telah dihadiri oleh YB. Manikavasagam (Ahli Parlimen Kapar), YB Datuk Kamarul Baharin (Ahli Parlimen Teluk Kemang), YB Ravi (ADUN Port Dickson) selain dari cheGuBard sendiri.

Majlis dimulakan dengan menyalakan lampu "Kuthi Vilaku" yang sinonim dengan keharmonian dan dimurahkan rezeki oleh Yb Dato' Kamarul Baharin Abbas.Kemudian hadirin telah sama-sama bangun bagi menghormati lagu yang berkisarkan tentang perjuangan berkumandang.

Perbagai jenis makanan tradisional masyarakat India disediakan. Selain itu persembahan teh tarik oleh juara Nescafe Tarik Malaysia bagi tahun 2000 & 2004, Sdr. S. Musliadi yang juga merangkap Naib Ketua AMK Rembau telah berjaya berjaya mencuri perhatian ramai.

Turut disampaikan malam tersebut ialah bantuan kepada 10 keluarga miskin dalam kawasan Rembau sempena Deepavali. Bantuan ini ialah sebahagian dari jumlah 35 keluarga yang dibantu sempena Deepavali. Sebanyak 100 kanak - kanak turut menerima 'duit raya' yang diberikan oleh Sdr. badrul Hisham Shaharin, Ketua Keadilan Bahagian Rembau

Pihak parti Keadilan Rakyat Rembau mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang hadir dan bertungkus lumus menjayakan program khususnya kepada pengarah program Sdr. Segar (Naib Ketua Bahagian Rembau) dan Sdr. Muru (Naib Ketua AMK Rembau).

Beberapa masyarakat India yang ditemui di Majlis tersebut menyatakan rasa terharu. Ada yang mengatakan berpuluh tahun mereka duduk di Rembau tidak pernah ada rumah terbuka meraikan Deepavali dan masyarakat India dan inilah kali pertama diadakan.

No comments: