Friday, November 7, 2008

Tandatangan AG tidak sah; Kes DSAI kekal di Mahkamah Sesyen

dipetik dari Suara Keadilan Online

Jumaat, 7 November 2008 • Kategori: Berita Utama
Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur memutuskan keputusan kes perbicaraan Anwar Ibrahim di teruskan di mahkamah yang sama, dan sijil pindah kes ke Mahkamah Tinggi yang ditandatangani Peguam Negara Abdul Gani Patail adalah tidak sah.

Melapor terus dari Mahkamah Sesyen hari ini, Hakim SM Komathy Suppiah menetapkan pusingan kedua (pendengaran kes) perbicaraan Anwar Ibrahim bermula 14 November nanti.

Keputusan ini membuka laluan kepada perbicaraan kontroversi ini ekoran tuduhan liwat yang difailkan oleh bekas pembantu Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Sebelum ini, pihak peguambela membantah permohonan pihak pendakwaraya untuk memindahkan kes tersebut ke Mahkamah Tinggi ekoran sijil pindah itu ditandatangani oleh Abdul Gani Patail. Peguambela berhujah Mahkamah Sesyen bertanggungjawab untuk memastikan perjalanan kes diteruskan tanpa gangguan dari Gani Patail yang kini disiasat.

Gani Patail dituduh menyalahgunakan kuasanya dengan meminda bahan bukti dalam perbicaraan Anwar 10 tahun lalu. Dari afidavit dan keterangan di mahkamah, Gani Patail dituduh mengarahkan doktor yang merawat Anwar Ibrahim memfailkan laporan palsu berhubung kesihatan mantan Timbalan Perdana Menteri itu yang dipukul sehingga separuh mati oleh Ketua Polis Negara pada masa itu, Abdul Rahim Noor.

No comments: