Wednesday, November 5, 2008

Pakatan Rakyat pulau penggulungan Najib


dipetik dari Suara Keadilan Online.
oleh Syukree Hussain

PARLIMEN, 4 November (SK) - Kesemua ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) bertindak keluar dewan bagi melahirkan bantahan terhadap ucapan penggulungan Menteri Kewangan Najib Razak petang ini.

Mereka yang diketuai oleh Ketuanya Anwar Ibrahim bertindak demikian kerana Timbalan Perdana Menteri itu tidak memberi laluan kepada mana-mana ahli Parlimen mencelah semasa beliau berucap kali pertama untuk bajet 2008.

“Kita sabar tunggu satu jam, minta kesempatan dapat penjelasan dan menteri kewangan enggan,

“Ini kali pertama jawapan Menteri tidak beri peluang untuk kita menjawab,” kata Anwar dalam sidang media
sejurus keluar daripada dewan.

Turut bersama dalam sidang itu ialah Penasihat DAP Lim Kit Siang dan Timbalan Presiden Pas Nasaruddin Mat Isa.

Di lobi Parlimen Anwar turut memberitahu, beliau rasa hairan dengan tindakan bakal Presiden Umno itu enggan memberi laluan untuk memohon penjelasan.

“Apa yang dipersoalkan ialah Najib mengemukakan angka baru dalam penggulungannya.

“Tiada makna kalau kami hanya datang untuk mendengar, kami boleh baca sendiri.

“Apa yang kami mahukan ialah penjelasan kepada angka-angka baru ini,” katanya.

Najib hadir kali pertama ke dewan sejak dewan bersidang membahas peruntukan dalam bajet 2009 dan langsung tidak mendengar apa yang dikatakan oleh ahli Parlimen PR.

Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang ketika ditanya mengapa pembangkang tidak tunggu kerana Najib sendiri mengatakan akan memberi laluan selepas membentangkan langkah-langkah tambahan Bajet 2009, berkata,”Ini bukan soal boleh tunggu atau tidak.”

Ujarnya, lebih 70 ahli Parlimen PR yang datang sudah menunggu selama dua minggu supaya kerajaan membentangkan bajet yang baru kerana bajet yang lama sudah tidak relevan dengan keadaan semasa.

Anwar yang juga bekas Menteri Kewangan berkata, kerajaan seolah-olah menidak kan cadangan yang dikemukakan oleh pembangkang supaya membentangkan bajet baru,yang lebih relevan.

Bajet 2009 telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan sebelum ini, Abdullah Badawi pada Ogos lalu dan kemudian bertukar portfolio dengan Najib.

Dalam pada itu, Najib memberikan laluan kepada Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) untuk bertanya soalan kira-kira pukul 6.05 petang selepas habis menyampaikan ucapan yang menyentuh senario global dan langkah-langkah tambahan.

Selain Ibrahim lapan wakil Barisan Nasional (BN) juga mengemukakan soalan kepada Najib.

Ucapan Najib yang bermula kira-kira 4.30 petang berakhir pada pukul 6.50 petang.

Sementara itu, terlebih dahulu Ahli Parlimen Batu Tian Chua diarahkan keluar dewan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Pandikar Amin Mulia kerana beliau berkeras mengatakan bahawa ‘bajet baru’ itu melanggar
Perintah Tetap 66(1) berhubung pembentangan rang undang-undang bajet.

Perkara ini membuatkan Pandikar Amin hiang sabar dan Tian diarahkan keluar dewan sepanjang penggulungan itu dijalankan.

[Berita terdahulu]

Anwar keluar dewan bantah penggulungan Najib

PARLIMEN, 4 November (SK) - Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim keluar dari dewan parlimen ketika TPM Najib Razak masih membuat penggulungan berkenaan bajet 2009.

Beliau bertindak demikian apabila Najib tidak memberi ruang lebih satu jam untuk ahli parlimen mencelah ketika menggulungkan perbahasan Bajet 2008.

Sekarang sekitar jam, 5.40 petang Anwar sedang mengadakan sidang media untuk menjelaskan tindakan beliau.

Sementara itu, Najib sedang membaca langkah-langkah yang diambil untuk menghadapi krisis kewangan di dewan parlimen.

No comments: