Tuesday, September 2, 2008

Tetap Pegang Tarikh 16 September-Azmin Ali

Dipetik daripada Suara Keadilan Online.
Selasa, 2 September 2008 • Kategori: Berita Semasa, Berita Utama, Nasional

KUALA LUMPUR, 2 SEPTEMBER (SK) - Naib Presiden KeADILan Azmin Ali menegaskan bahawa bahawa Pakatan Rakyat akan tetap berpegang kepada tarikh 16 September bagi menubuhkan kerajaan Malaysia yang baru.

Menurutnya, setakat ini Pakatan rakyat masih dalam proses perbincangan dengan beberapa orang ahli Parlimen yang hendak berhijrah dan kemajuannya cukup positif.

“Kita sedia maklum baru-baru ini ada memorandum Akujanji yang kononnya Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak akan terus mendukung kepimpinan Abdullah Badawi, tetapi tidak semua yang menandatangani perjanjian tersebut,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.
Beliau berkata sedemikian ketika di temui semasa menyampaikan bubur lambur di masjid Al-Ansar, Keramat, semalam.

Menurut Azmin lagi, Timbalan Perdana Menteri Najib Tun Razak mengakui bahawa tidak semua ahli Parlimen Sabah dan Sarawak menandatangani memorandum tersebut kononnya mereka telah dihubungi melalui telefon.

“Tidak apalah, itu alasan mereka. Tetapi pokoknya perbincangan dengan Anwar Ibrahim berjalan lancar dan setakat ini tidak ada pertukaran tarikh tersebut,” ujarnya.

Tambahnya lagi, Pakatan Rakyat sedang menunggu waktu yang terbaik untuk mengumumkannya dan akan mengumumkan sekiranya tiba waktunya nanti.

” Kita sedia maklum bahawa ugutan terhadap mereka (ahli Parlimen BN) masih berterusan, malah ucapan Abdullah Badawi dalam belanjawan baru-baru ini seperti pemimpin kuku besi. Maknanya beliau(Abdullah) sudah tahu bahawa ada kesedaran di kalangan ahli Parlimen BN yang yakin dengan agenda Pakatan Rakyat yang jelas bertanggungjawab,” ujarnya.

Azmin menjelaskan setiap ahli Parlimen mewakili pengundi masing-masing dan bagi pengundi-pengundi ini mereka sudah lemas dengan suasana ekonomi negara yang lembab, kepimpinan tertinggi negara yang tidak ada hala tuju .

Ini membuktikan mereka telah yakin bahawa Pakatan Rakyat adalah wadah yang terbaik untuk membela nasib rakyat.

No comments: