Monday, September 8, 2008

Mahkamah batal kemenangan Joseph Kurup

dipetik daripada Suara Keadilan Online.
Isnin, 8 September 2008 • Kategori: Berita Semasa, Berita Utama, Nasional
Oleh Syafiq Sunny

KOTA KINABALU, 7 SEPTEMBER (SK) - Mahkamah Tinggi hari ini membatalkan kemenangan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Joseph Kurup bagi kerusi P182 Persiangan.
Pada pilihanraya Mac lepas, Joseph yang juga Timbalan Menteri Kemajan Luar Bandar dan Wilayah, memenangi kerusi itu tanpa bertanding.

25 Julai lalu, Mahkamah Pilihanraya Sabah telah menolak bantahan awal oleh Joseph bagi membatalkan petisyen KeADILan terhadap keputusan pilihanraya bagi Parlimen berkenaan.
Calon KeADILan, Danny Anthony Andipai telah memfailkan petisyen KeADILan terhadap keputusan pilihanraya bagi Parlimen Pensiangan dan mahukan mahkamah membatalkan kemenangan calon BN, Joseph Kurup, 9 April lepas.

Joseph dinamakan sebagai responden pertama, manakala responden kedua ialah Pegawai Pengurus SPR, Bubudan OT Majalu.

Pada pilihanraya ke 12, Joseph diistiharkan menang tanpa bertanding selepas Anthony didakwa mengemukakan borang pencalonannya selepas waktu yang ditetapkan ketika penamaan calon 24 Februari lepas.

Ketika memberitahu Suara Keadilan Anthony berkata beliau telah menyerah borang pencalonan pada waktu yang ditetapkan, walaubagaimanapun Pegawai Pengurus SPR, Bududan sibuk menghabiskan masa untuk calon lain menyebabkan beliau tidak berpeluang mengemukan borang sehingga percalonan ditutup pada jam 9.55 pagi.

Parlimen Persingan mempunyai 19,712 sebelum pilihanraya lepas diwakili oleh Bernard S.Maraat yang menang dengan majoriti 608 menewaskan calon bebas, Matin Tomy@Tommy.

No comments: