Thursday, July 18, 2013

'Beri peluang MP teliti RUU Akta Keharmonian'

MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar berkata kerajaan memberi ruang kepada para MP untuk meneliti deraf Rang Undang-undang Akta Keharmonian Nasional terlebih dahulu sebelum ia dibentangkan dalam persidangan Dewan Rakyat.

Katanya, para MP wajar dibekalkan dengan deraf berkenaan memandangkan kerajaan mendakwa kandungannya sedang dirunding dengan beberapa pihak.


"Jawapan di Parlimen daripada menteri mengenai Akta Hasutan ialah kerajaan sedang buat rundingan dengan beberapa pihak berkaitan untuk ganti Akta Hasutan dengan Akta Keharmonian. 

"Jadi saya rasa wajib beri deraf pada semua ahli parlimen termasuk Pakatan Rakyat kerana kandungan akta ini tak siapa yang tahu. Bagaimana rundingan berlaku bila ahli parlimen tak dapat deraf. 

"Sesi akan datang ialah pada September dan tak ada alasan kerajaan tak beri salinan. Rakyat wajib tahu kerana undang-undang ini kerana beri kesan pada kita," katanya.



Beliau berkata demikian dalam sidang media di lobi Dewan Rakyat yang turut dihadiri dua lagi MP PKR, Tian Chua dan Shamsul Iskandar Mohd Akin. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 11 Julai lalu mengumumkan Akta Hasutan 1948 akan dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Keharmonian Nasional. 

No comments: