Wednesday, October 17, 2012

PR lancar Himpunan Kebangkitan Rakyat di Seremban 3 Nov


Pakatan Rakyat (Pakatan) akan melancarkan Himpunan Kebangkitan Rakyat di Senawang, Seremban 3 November ini, disusuli program jelajah ke seluruh negara.
Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu atau dikenali Mat Sabu berkata, majlis yang bermula 4 petang hingga 12 malam itu bersempena program jelajah yang akan bergerak ke setiap negeri termasuk Kedah, Terengganu, Pahang, Johor serta Perak dan diikuti negeri-negeri lain.
“Kelima-lima negeri tersebut akan diketuai pemimpin tertinggi Pakatan membabitkan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.
“Manakala, di negeri-negeri lain pula akan dihadiri lain-lain pimpinan Pakatan tanpa  melibatkan pimpinan di atas,” jelasnya ketika dihubungi.
Sebelum ini, Pakatan memutuskan untuk mengadakan Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Bukit Jalil pada 3 November.
Bagaimanapun, ia diubah untuk memberi laluan kepada program jelajah ke seluruh negara.
Himpunan itu bertujuan menggesa lapan tuntutan Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang hampir tidak dihiraukan langsung oleh kerajaan Umno BN dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Mat Sabu berkata, kemuncak jelajah himpunan itu diteruskan di stadium yang sama pada pertengahan Januari nanti.
“Kemuncak jelajah akan diadakan di Bukit Jalil, sebagai menyahut seruan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya kita berhimpun di stadium,” katanya.
“Tak dapat dalam stadium, kita buat luar stadium,” tegas Mat Sabu lagi.

No comments: