Thursday, June 14, 2012

Peneroka menang di Kuantan, lebih banyak saman menyusul

dipetik daripada FreeMalaysiaToday


Dua bank berkenaan ialah CIMB Bank dan Amislamic Bank sebagaimana diputuskan Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan Datuk Mariana Yahya hari ini.


PETALING JAYA: Lebih ramai peneroka akan memfailkan saman terhadap Felda berikutan kemenangan 147 peneroka menghalang dua bank memproses pinjaman yang ditanda tangani mereka.

Dua bank berkenaan ialah CIMB Bank dan Amislamic Bank sebagaimana diputuskan Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan Datuk Mariana Yahya hari ini.
Peneroka dari Pahang dan Negeri Sembilan itu memohon injunksi mahkamah dengan ‘inter parte’ bagi melarang CIMB dan AmIslamic Bank untuk memproses dokumen pinjaman yang ditandatangani mereka pada 21 Mac lalu.
Alasan peneroka ialah mereka tidak memahami isi kandungan dan menandatangi dalam keadaan dan tergesa-gesa.
Presiden Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman yang dihubungi hari ini ,berkata sekurang-kurangnya 100 peneroka dari Johor dan Terengganu akan mengemukakan saman sama kepada Felda pada minggu depa.
Halang FGV
Selepas itu menyusul peneroka-peneroka Felda dari Kedah, Negeri Sembilan dan Pahang akan mengambil tindakan sama.
“ANAK sedang mengumpul maklumat mengenai peneroka di Johor dan Terengganu yang mahu berbuat demikian tetapi menjangkakan paling kurang 100 orang,” tambah beliau.
“ANAK juga menggesa peneroka yang telah menyerahkan boran pinjaman supaya mengemukan saman untuk kebaikan merka juga.
“Kira-kira 80, 000 peneroka dari 112, 635 peneroka telah menyerahkan borang pinjaman untuk membeli saham Felda Global Ventures FGV) Holding Berhad.
“ANAK akan melakukan apa sahaja untuk menghalang penyenaraian FGV yang dijadualkan 30 Jun ini,” katanya.

No comments: