Saturday, April 10, 2010

Tiga ADUN BN dalam Parlimen Hulu Selangor Abai Rakyat


HULU SELANGOR 9 APR: Pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor memberi ruang kepada penduduk kawasan itu menilai perkhidmatan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional.

Tinjauan TV Selangor mendapati penduduk tidak berpuas hati dengan prestasi Adun BN dan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Antara masalah utama yang dibangialah penyelenggaran persekitaran yang mengecewakan dan isu hak pemilikan tanah.

Di Kampung Asam Kumbang, rumput-rumput di sekitar kiri dan kanan jalan atau berhampiran kawasan penempatan tidak dipotong.

Pihak bertanggungjawab dikatakan bekerja sambil lewa. Penduduk bimbang semak-samun ini menjadi tempat pembiakan aedes.

Isu sebegini sewajarnya diberi perhatian serius bukan sahaja oleh PBT, bahkan Adun-Adun BN.

Bagi penduduk di Jalan Padang Golf, Kuala Kubu Bahru pula, dua penduduk yang ditemui meminta supaya pihak berkenaan untuk menyelesaikan masalah mereka.

Mereka meminta supaya kawasan tersebut dijadikan lebih indah dan menarik untuk tatapan penduduk juga orang luar.

Sebaliknya, sikap sambil lewa Adun berkenaan menyebabkan Ahli Parlimen PKR dipersalahkan.

“Yang pertama sekali, kebersihan di kawasan ini yang mustahak sekali sebab rumput pun panjang," katanya.

Dikatakan, lebih kurang lima bulan rumput tidak dipotong tetapi Adun BN dan PBT bertanggungjawab dikatakan tidak mempeduli rungutan penduduk.

“Tangani jalan-jalan raya ini, daripada besar jadi kecik. Tanah sudah dibawa hujan, naik atas jalan tumbuh rumput kecik. Lagi satu , jalan berlopak paip pecah," katanya.

Berlainan pula tinjauan di Taman Damai Utama, Ampang Pecah. Penduduk di situ menghadapi masalah serius berikutan beberapa rumah dinaiki air ketika hujan lebat.

“Longkang tak mampu tampung air hujan, rumah banjir, beberapa sudah panggil orang ambil gambar tapi tidak keluar berita. Kalau hujan lebat, tidak sampai satu jam, rumah banjir dan semua perabot rosak," katanya.

Beliau mengakui bantuan memang diberi apabila berlaku banjir tetapi itu tidak mencukupi untuk hidup dengan selesa dan meminta pihak tertentu membuka mata demi menyelesaikan masalah.

Berlainan pula masalah tanah Felda di Hulu Selangor, mereka tiada tempat meluahkan isi hati yang terpendam, anak-anak Felda bersedia bangkit dari perubahan untuk hak yang sepatutnya dimiliki.

Masalah yang menghantui sekian lama iaitu dinafikan hak tanah yang dimiliki keluarga tercinta untuk diwarisi.

Persatuan Anak Peneroka dan Generasi ke-2 Felda atau ANAK, bersama-sama penduduk Felda Gadangsa, Felda Soeharto dan Felda Sungai Tengi bangkit memastikan mangsa pelan pertanian mega kerajaan pusat ini mendapat pembelaan sewajarnya.

Penduduk masih mengharapkan janji Kerajaan Pusat pada pilihan raya lalu.

No comments: