Thursday, October 30, 2008

Rais Kesal Politik Wang!

Oleh Hazman Hashim (Setiausaha Bahagian Kuala Pilah)

Dalam satu kenyataan dalam Akhbar Sinar Edisi Nasional hari ini, Anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim menyatakan rasa bimbang beliau dengan amalan politik wang (kita katakan rasuah) yang berleluasa dalam UMNO sekarang dan inilah yang akan menutup tirai UMNO atau gulung tikar. Beliau yang juga Menteri Hal Ehwal Luar Negara setakat ini hanya menerima 9 pencalunan bagi jawatan Naib Presiden. Politik wang ini menurutnya berlaku disemua peringkat,

Kebimbangan ini buka sahaja disuarakan oleh Rais Yatim, malah sebelum itu ADUN Serting YB Shamsulkahar Mohd. Deli yang tewas dalam pertandingan jawatan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Jempol turut menyatakan perkara yang sama, beliau tewas hanya dengan 1 undi kepada pencabarnya, beliau menyatakan perwakilan telah dibeli dengan wang ringgit.

Kita juga berasa amat sedih dengan phenomena ini, bukan kerana ingin mencampuri urusan dalam Parti UMNO, tetapi sekadar ingin menjadikan tauladan supaya tidak dicontohi oleh generasi muda yang bakal mewarisi kepimpinan negara, dan ahli-ahli Parti lain khususnya PKR. Pengalaman saya sendiri dalam UMNO suatu ketika dahulu mengesahkan perkara itu sebelum dipecat oleh MT UMNO pada tahun 1999. Rasuah untuk mengundi calun yang bertanding diberikan atas nama sedekah dan berbagai lagi, hatta menyelit wang dalam Surah Yassin.

Tidak dinafikan wang adalah segala-galanya dalam UMNO, malah boleh kita anggap ia sebagai Tuhan mereka, walaupun tidak diakui oleh sesiapapun, kerana gelagat permainan mereka sedemikian jadinya. Maka itu kita dapat lihat golongan kapitalis ramai yang menguasai UMNO, dengan hajat mereka boleh memperolehi seberapa banyak projek daripada YB atau yang lebih atas daripada itu. Sebab itu tidak ada lagi ruh perjuangan membela Agama dan Bangsa dalam Parti itu, kecuali pepura semata.

Seperti apa yang dibimbangkan oleh Dr. Rais Yatim, politik wang berlaku disemua peringkat dan tidak ada tindakan drastik bagi mengekang gejala tersebut. Semua peringat bermakna daripada Cawangan hinggalah ke Pusat dan tentu lebih lumayan lagi bagi jawatan Tertinggi dalam UMNO. Beginilah parah dan bobroknya UMNO, dan jika diteliti lebih dalam lagi tidak mustahil ataupun sudah berlaku Agama Islam dan Bangsa Melayu adalah pertaruhan mereka untuk dijual beli. Tetapi yang sering terpampang didada-dada media massa maupun elektronik bahawa merekalah pejuang Agama dan Bangsa dalam ikatan kesatuan yang teguh. Tetapi sebenarnya mereka menipu orang lain dan diri mereka sendiri dengan ikatan yang sangat rapuh.

Firman Allah SWT:-
“Kamu anggap mereka dalam perpaduan padahal hati dan jiwa mereka berkecai-kecai
(Al-Hasyri: 14)

Dr. Rais Yatim setakat hari ini hanya mendapat 9 pencalunan untuk melepasi 20 pencalunan bagi membolehkan beliau bertanding Jawatan Naib Presiden yang amat membimbangkan beliau jika gagal manakala Shamsulkahar tewas di Jempol. Kenyataan mereka berdua dikeluarkan setelah survival merera tergugat bukan kerana survival UMNO, begitu jugalah yang lain-lainnya.

Maka itu rakan reformis, apa yang berlaku dalam UMNO yang diulas diatas adalah untuk dijadikan pengajaran dan dijadikan sempadan, bukan untuk mencampuri urusan orang lain.

Firman Allah SWT:
"Tidak ada yang akan menjadikannya pengajaran, kecuali mereka yang berotak berfikiran” (Ali Imran:7)

Sekian untuk hari ini.

No comments: