Friday, January 21, 2011

Pra PRU-13: Mengamati Potensi Kemenangan PR di Johol

Sesuatu yang harus rakyat Negeri Sembilan dan khususnya kepada para penyokong Pakatan Rakyat bahawa kenyataan negeri ini lubuk kekuatan BN adalah silap sama sekali. Memang benar jika perjalanan pilihanraya diimbas sejak PRU pertama pada tahun 1959, seolah-olah Negeri Sembilan ini tidak mungkin ditawan oleh pembangkang.

Andainya penilaian dan penelitian dibuat kepada data-data atau maklumat sejarah PRU yang lalu, pasti kita semua akan bersetuju tidak semua kawasan DUN di Negeri Sembilan ini mempunyai cengkaman kuat Umno-BN.

Terus kepada penelitian data, sebagai contoh DUN Johol dalam Parlimen Kuala Pilah. Pada PRU 1986, BN hanya menang dengan majoriti 997 undi dengan calonnya, Darus Salim Bulin mendapat 3,076 (59.67%) manakala calon lawannya, Rameli Dahalan (BEBAS) mendapat 2,079 undi (40.33%). Sedia maklum kawasan ini terdiri daripada majoriti 70% pemilih Melayu luar bandar.

Kemudian dalam PRU tahun 1991 dan 1994, BN melalui calonnya Darus Salim Bulin mendapat peningkatan undi majoriti melebihi dua ribu undi kerana pembangkang ketika itu Parti Semangat 46 tidak begitu mendapat sokongan padu rakyat.

Situasi itu kembali berubah pada PRU tahun 1999, sekali lagi BN meletakkan Darus Salim Bulin bertanding di DUN Johol. Kali ini lawannya adalah Parti Keadilan Nasional (KEADILAN) yang meletakkan Rusli Idris sebagai calonnya. Arus REFORMASI begitu kencang melanda rakyat di Kuala Pilah dan kesannya BN hanya menang dengan majoriti kecil hanya 848 undi. Darus Salim mendapat 3,429 undi (56.96%) manakala Rusli Idris mendapat 2,581 undi (42.87%).

Momentum itu tidak berterusan pada PRU seterusnya pada tahun 2004, apabila majoriti BN melalui calonnya Roslan Md Yusof anak jati Kg Johol dengan 2,359 undi. Sekali lagi, Tsunami Politik 2008 telah melanda dan turut memberi kesan kepada majoriti kemenangan BN di Johol. Kali ini YB Roslan Md Yusof hanya mendapat majoriti 1,263 undi, memperlihatkan penurunan ketara.

Mengikut maklumat, undi penyelamat BN di Johol datang dari Daerah Mengundi Kepis yang majoriti terdiri daripada penyokong kuat Umno. Sementara kawasan Inas, Pekan Johol dan Air Mawang memberi undi kepada pembangkang. Malah YB Roslan Md Yusof sendiri mengakui kawasan Inas tidak pernah memberi kemenangan kepada calon BN.

Apakah kali ini dalam PRU-13 pakatan pembangkang akan berjaya memenangi DUN Johol? Potensi kemenangan terbuka kepada PR merebut Johol daripada BN. Namun, strategi bersama dan kerjasama antara jentera PAS dan PKR akan mampu merebut kawasan tersebut. Mungkinkah PAS Kawasan Kuala Pilah akan meletakkan calon baru untuk bertanding di Johol? Jika itu berlaku, peluang kemenangan lebih terbuka luas.

No comments: