Sunday, August 29, 2010

Pemilihan KEADILAN 2010: Hari Kedua

Pencalonan hari kedua (28 Ogos 2010) khususnya di Negeri Sembilan berjalan lancar semalam. Cabang-cabang yang terlibat adalah Jelebu, Jempol, Rasah, Kuala Pilah dan Telok Kemang.

Selepas tempoh pencalonan ditutup pada jam 4.00 petang semalam, beberapa pertandingan jawatan utama sebagaimana yang dijangka sebelum ini berlaku. Cabang Telok Kemang dan Rasah antara yang disebut-sebut akan berlaku pertandingan 'panas' telah menyaksikan pertandingan jawatan-jawatan utama peringkat Cabang dan AMK.
Cabang Rasah telah menyaksikan pertandingan dua penjuru bagi jawatan Ketua Cabang, manakala jawatan Timbalan Ketua Cabang berlaku pertandingan tiga penjuru, begitu juga dengan jawatan Naib Ketua Cabang yang turut berlaku pertandingan tiga penjuru.
Situasi di Cabang Telok Kemang juga menarik dengan jawatan Ketua dan Timbalan Ketua Cabang menyaksikan pertandingan dua penjuru, Naib Ketua Cabang tiga penjuru manakala jawatan AJK Cabang tiada berlaku pertandingan kerana Pengawas Pemilihan hanya menerima 15 borang pencalonan untuk jawatan tersebut.
Wanita Cabang Telok Kemang juga menyaksikan tiada berlaku pertandingan kerana bagi jawatan Ketua, Timbalan dan Naib hanya menerima satu pencalonan manakala jawatan AJK hanya ada empat pencalonan.
AMK RASAH
Hari Pencalonan semalam juga menyaksikan pencalonan bagi jawatan Ketua AMK, Timbalan Ketua AMK dan Naib Ketua AMK telah menyaksikan pertandingan sengit!
Bagi jawatan Ketua AMK Cabang, menyaksikan tiga borang pencalonan telah dikemukakan dan diterima oleh Pengawas Pemilihan, tiga untuk jawatan Timbalan Ketua AMK dan dua bagi Naib Ketua AMK manakala jawatan AJK AMK tiada berlaku pertandingan kerana hanya 12 pencalonan diterima daripada 15 borang pencalonan. Tiga borang pencalonan ditolak atas sebab teknikal.
AMK TELOK KEMANG
Cabang Telok Kemang turut menyaksikan situasi menarik dalam AMK Cabangnya. Jawatan Ketua AMK telah menyaksikan pertandingan tiga penjuru, manakala jawatan Timbalan Ketua AMK tiada berlaku kerana hanya satu borang pencalonan dihantar. Jawatan Naib Ketua AMK pula menyaksikan pertembungan tiga penjuru. Jawatan AJK AMK pula telah menerima 19 pencalonan. Hanya satu borang pencalonan bagi jawatan Naib Ketua AMK ditolak kerana kesilapan teknikal mengisi borang oleh calon.
Situasi pancalonan bagi Wanita Keadilan Cabang Rasah dan Telok Kemang menyaksikan tiada berlaku pertandingan. Pencalonan Wanita Telok Kemang diterima satu bagi jawatan Ketua, Timbalan dan Naib Ketua, manakala empat bagi jawatan AJK.
Begitu juga situasi sama berlaku dalam pencalonan Wanita Keadilan Cabang Rasah iaitu satu pencalonan bagi jawatan Ketua, Timbalan Ketua, Naib Ketua dan AJK.
Kehangatan pemilihan hari ketiga seterusnya akan berlangsung di Tampin dan Rembau hari ini.

No comments: