Thursday, December 24, 2009

Penduduk Resah Disajikan Jalan Berdebu


dipetik daripada telokkemang.blogspot.com

Masalah jalan berdebu serta keselamatan lalu-lintas di Jalan Masuk Utama Taman Politeknik telah mendapat perhatian Ahli Parlimen Telok Kemang. Setelah mengadakan perbincangan, Penduduk Taman Politeknik hari ini akan menghantar laporan kepada pihak Jabatan Kerja Raya (JKR), Majlis Perbandaran Port Dickson dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) berhubung perkara berkenaan.

Wakil Penduduk melahirkan rasa dukacita oleh kerana pihak-pihak yang terlibat dalam projek ini telah mengabaikan 2 perkara: yang pertama kesan alam sekitar ekoran dari debu tanah merah yang didapati berpunca dari kegagalan kontraktor projek membuat semburan air secara kerap, dan yang kedua kegagalan pihak kontraktor menempatkan pengawal lalu-lintas bagi mengawasi pergerakan keluar-masuk lori yang melalui jalan masuk ke kawasan perumahan ini.
-
Difahamkan situasi ini telah menyebabkan berlakunya beberapa kemalangan. Baru-baru ini seorang pelajar semester akhir Politeknik Port Dickson terjatuh dari motosikal yang ditungganinya setelah mengelak dari kesan debu yang dibawa oleh sebuah lori dipandu laju yang melalui jalan di kawasan perumahan ini.

Secara umumnya penduduk di Taman Politeknik menyambut baik projek (Arterial Road A) Jalan Sambungan dari Lebuhraya Seremban - PD ke Laluan Persekutuan (5) di Pasir Panjang yang turut melalui Taman Politeknik ini disambung semula kerana akan memudahkan aksess perhubungan dari kawasan perumahan ini ke Lebuh Raya Seremban - PD dan seterusnya ke Lebuh Raya Utara - Selatan.
-
Walau bagaimanapun, pihak Penguasa Projek haruslah memastikan kerja-kerja yang dilaksanakan oleh pihak kontraktor tidak mengakibatkan kesusahan dan kacau-ganggu kepada kesejahteraan penduduk setempat.

No comments: