Wednesday, May 13, 2009

Konflik Perak

Apa yang berlaku di Perak kini adalah manifestasi daripada penyelewengan prinsip dan dasar demokrasi berperlembagaan yang kita anuti di negara ini. Apa yang mendasari demokrasi iaitu ‘Kuasa Rakyat’ jika dikebelakangkan akan menatijahkan ironi yang amat merumitkan. Kini semua pihak tiba-tiba dan seolah-olah hilang punca. Sedangkan hakikat sebenarnya ialah berlakunya pengkhianatan terhadap sistem yang semua telah mempercayai dan akur kepada prinsip-prinsipnya iaitu demokrasi.

Jika kita semua berpegang kepada prinsip demokrasi, rakyatlah yang dapat menyelesaikan semua permasalahan yang berlaku di Perak sekarang ini. Memanipulasikan kuasa-kuasa tertentu sama ada polis, tentera, raja-raja, jabatan kerajaan atau apa sahaja elemen kuasa lain selain kuasa rakyat iaitu kuasa demokrasi akan memburukkan lagi keadaan. Lebih parah lagi akan menghilangkan integriti dan kredibiliti kuasa-kuasa yang dipergunakan tersebut.

Masyarakat yang matang dan bertamadun adalah masyarakat yang menghormati sistem yang mereka pilih untuk mengurus kehidupan mereka. Mana-mana pihak yang cuba untuk memanipulasikan sistem ini akan mendapat padah. Malah natijahnya nanti sistem ini akan rosak dan lumpuh. Apakah musibah yang paling besar jika lebih 50 tahun kita bina dan wujudkan sistem yang diharap dapat melindungi dan menguruskan kehidupan masyarakat dengan lebih baik tiba-tiba dirosakkan?

Apa yang terjadi pada 7 Mei 2009 akan tercatat dalam sejarah. Sekali lagi sejarah hitam ‘Kuasa Rakyat’ dinodai akan tercatat dalam lipatan kenangan anak cucu kita. Semua cetusan dan luahan hati rakyat disekat dan dihalang dengan pelbagai cara dan muslihat. Gunakan polis, gunakanlah dewan undangan negeri yang tidak sah, gunakan pejawat-pejawat awam, gunalah apa sahaja. Tujuan akhir penguasaan kerajaan – tujuan akhirnya ialah untuk membela rakyat! Tetapi jika rakyat tidak menerimanya dan rakyat tidak bersetuju, rakyat membantah, apa gunanya!

Tamadun peradaban manusia telah mencipta undang-undang dan peraturan untuk menyusun atur sistem berpolitik dan bernegara guna untuk melicinkan segala kekusutan, jika ada, untuk melancarkan segala ketidak-lancaran sistem pengurusan kemasyarakatan. Tetapi jika apa yang diperlakukan di Perak, hanya untuk memenuhi cita-cita dan impian dan nafsu besar pihak-pihak tertentu dengan menghancur-leburkan perpaduan dan persefahaman sesama rakyat yang telah terbina sekian lama. Apalah manfaatnya kepada negara jika pihak yang mengambil alih kuasa menganiaya dan menindas rakyat!

Selama ini pihak penguatkuasa undang-undang mendapat segala macam kerjasama dari rakyat tetapi sekarang sekonyong-konyong pihak berkuasa menjadi musuh kepada rakyat! Lebih sedih lagi penguatkuasa undang-undang hanya bertindak untuk melindungi pihak tertentu sahaja. Betapa hibanya hati rakyat sedangkan selama ini rakyatlah yang telah bertukus lumus memerah keringat sama ada mereka bergelar petani, nelayan, pemandu teksi, buruh, pekerja, penternak dan sebagainya membina negara. Merekalah penyumbang besar sektor ekonomi dan penggerak ekonomi yang telah membayar gaji semua penguatkuasa ini. Apakah hasil usaha mereka ini digunakan untuk membelasah mereka semula!

Persoalannya sekarang adakah tragedi yang berlaku di Perak ini akan menjadi penanda aras. Jika konflik ini menjadi ‘precedence’ untuk mentadbir negara ini pada masa depan, bayangkan apakah bentuk negara yang akan kita miliki akhirnya! Inilah kebejatan politik yang harus ditangani. Justeru itu tidak hairan rakyat menentang sekeras-kerasnya juak-juak terbabit yang bertanggungjawab mengeksploitasi situasi ini.

Sampai bilakah interpretasi perlembagaan ditafsir sewenang-wenangnya oleh juak-juak yang di benaknya diselaputi kebejatan serta keburukan akhlak. Juak-juak ini menyuburkan ‘fahaman mata duitan untuk mengeksploitasi perlembagaan atas nama interprestasi perlembagaan’. Mereka mencari jalan untuk menghalalkan cara bagi mencapai matlamat. Kalau ini terjadi, bayangkan isu-isu lain yang melingkari negara kita sekarang. Apakah jaminan isu-isu lain tidak dieksploitasi sebegitu rupa.

Lebih mengerikan badan-badan berkuasa, badan-badan kehakiman dan lainnya dilihat tidak segan silu menyongsangkan perlembagaan dan undang-undang semata-mata untuk memenuhi selera pihak tertentu. Petakanya jika sistem yang murni dikotori oleh sikap yang penuh muslihat kotor ini, apakah rakyat akan merelakannya?

Justeru itu, rakyat punyai dua pilihan iaitu sama ada membiarkan sahaja situasi ini berlaku atau menggunakan sepenuhnya kuasa yang ada pada mereka untuk merubah dan menentukan masa depan mereka sendiri!

HIDUP RAKYAT!!!
Oleh: Ahli Parlimen Telok Kemang

No comments: