Monday, September 12, 2011

Lebih ramai pertikai Zainal Kling

Pelbagai pihak terus membidas kenyataan Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN) Datuk Dr Zainal Kling bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Ahmad Fahmi Mohd Samsudin (bawah) berkata , kenyataan MPN membawa kesimpulan dasar protectorate Inggeris sebagai "tujuan murni" dan seolah-olah mengiktirafnya sebagai "wira pelindung", sekali gus menafikan perjuangan rakyat menuntut kemerdekaan.

pkpim president ahmad fahmi mohd samsudin"PKPIM merasakan kenyataan MPN sebagai keliru dan tidak objektif apabila MPN dilihat gagal memberi tafsiran yang lengkap dan memuaskan tentang konsep 'kedaulatan negara'.

"Ini jelas dalam kenyataannya yang mendakwa bahawa walaupun hal ehwal Persekutuan Tanah Melayu terletak dibawah pentadbiran Pejabat Tanah Jajahan di Britain tetapi kedaulatan Melayu tetap terpelihara." katanya.

Memetik pandangan terbaru sarjana Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam Historical Fact and Fiction (2011), Ahmad Fahmi berkata, fakta sejarah harus diteliti menyeluruh dengan mengambil kira nilai dan saling kaitan antara hingga membentuk rangkaian kesimpulan yang bermakna.

"PKPIM juga meyakini seseorang sejarawan bukan sekadar mampu mengutip fakta-fakta sejarah tetapi juga harus punya kekuatan akliyah bagi mentafsir bahan sejarah dengan mendalam dan tepat," katanya sambil menegaskan kenyantaan akhbar tidak boleh dipandang bernilai ilmiah.

Pada 9 September lalu, Zainal (kiri) berkata, berdasarkan fakta sejarah, kecuali tiga Negeri Selat, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Bahan lawak antarabangsa

Bercakap dalam sidang media di Putrajaya, Zainal berkata, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah.

pkr congress 271110 zulkifli ibrahimKetua Penerangan PKR Perak Zulkifly Ibrahim (kiri) pula berkata mengkritik tindakan panelis dalam forum MPN baru-baru ini yang didakwa langsung tidak menyebut sumbangan dan peranan ulama dalam perjuangan menuntut kemerdekaan, seperti Abu Bakar Baqir, Dr Burhanuddin Al Helmi, Ahmad Boestaman, Ishak Haji Muhamad.

Sedangkan, katanya, Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah pada 2008 pernah bertitah dengan sangat perihatin terhadap peranan ulama dalam menuntut kemerdekaan.

Katanya, dalam sempena seminar ulama anjuran kerajaan negeri, baginda antaranya bertitah, sebagai kumpulan yang tidak bekerja dengan Inggeris, ulama berada dalam kedudukan yang lebih bebas menggemukakan tuntutan kemerdekaan secara terbuka.

"PKR menggesa kerajaan Perak supaya dapat melaksanakan titah baginda Sultan khususnya yang melibatkan institusi dan tokoh kemerdekaan di negeri ini.

"Titah sudah hamper 4 tahun berlalu, tetapi tiada tanda-tanda komitmen kerajaan Negeri pada hari ini," kata Zulkifly lagi.

sarawak pas deputy commissioner iii jofri jaraieeSementara itu, Timbalan Pesuruhjaya III PAS Jofri Jaraiee (kanan) menggesa pengkaji sejarah tampil menjelaskan keadaan sebenar sebelum negara menjadi bahan lawak antarabangsa.

"Kita minta agar pengkaji sejarah bebaskan diri mereka daripada pengaruh mana-mana fahaman politik perkauman dan sebagainya agar rakyat Malaysia tahu kebenaran tentang sejarah tanah air ini yang banyak mengelirukan," katanya.

universiti students higher education ministry memo 160307 nazree mohd yunusSementara itu, Ketua Pemuda PKR Negeri Sembilan Mohd Nazree Mohd Yunus (kiri) berkata, polemik secara keterlaluan dalam isu kemerdekaan, khususnya berkaitan komunisme oleh media massa dan NGO secara tidak langsung cuba membakar sentimen perkauman.

"Mempolemikkan isu komunisme secara salah dan tidak tepat tidakpun membantu perkembangan good governance (pentadbiran yang baik) serta hubungan kaum dan agama dalam negara ini," katanya sambil menggesa perbicangan difokus pada isu lebih utama seperti kenaikan harga barang keperluan asas.

No comments: