Thursday, December 16, 2010

Menyusun saf & kekuatan

Semalam (15 Disember 2010) dua pengumuman penubuhan dan kemunculan parti politik telah disiarkan oleh media. Parti KITA (Kesejahteraan Ikatan Tanah Air) yang nama asalnya adalah AKIM dipimpin oleh Zaid Ibrahim. Manakala sebuah parti baru dari Sabah iaitu Parti Barisan Rakyat Sabah (SPF).

Namun, kemunculan sebegini adalah suatu yang lumrah berlaku dalam suasana politik lebih-lebih lagi semboyan ke arah PRU 13 kian rancak digetarkan yang kian dirasai hampir dekat.

Khabar-khabar politik ini tidak harus melemahkan seluruh anggota PKR. Ia seharusnya menjadi sebagai pemangkin semangat perjuangan dan memperkukuhkan saf organisasi disamping mempertajamkan semangat kerjasama-setiakawan dalam Pakatan Rakyat.

PKR sedang rancak diserang dengan fitnah dan manipulasi oleh media-media kawalan Umno-BN ketika ini. Suasana seperti ini persis penghujung tahun 2007 lalu sehingga Najib Razak waktu itu dengan angkuh mengatakan PKR akan berkubur selepas PRU 12. Laungan angkuh itu kembali dilontarkan walaupun berbeza patah ayatnya.

PKR Negeri Sembilan tenang berhadapan dengan suasana yang menyerang ini. Namun itu tidak bermakna PKR Negeri Sembilan berdiam diri tanpa melakukan persiapan. Langkah penyusunan saf dan kekuatan sedang rancak berlangsung. Sebijak Umno Negeri Sembilan menyembunyikan keretakan dalamannya, begitu jugalah PKR lebih bijak menyusup segala ruang lompang yang dicipta oleh krisis dalam Umno Negeri Sembilan.

Perebutan jawatan Menteri Besar negeri ini antara beberapa pemuka Umno Negeri Sembilan kedengaran walaupun dinafikan. Jika tidak berbunyi maka tak akan pulak orang bercerita. Siapa yang berceritanya? Biarlah ia menjadi rahsia politik sehingga pertempuran PRU 13 bermula.

Umno-BN Negeri Sembilan juga tidak boleh berasa selesa walaupun berjaya dalam usaha menyekat pembangkang sejak akhir-akhir ini. Kejayaan ceramah perdana anjuran PR NS "Semboyan Halilintar ke Putrajaya" menghadirkan kegusaran kepada mereka.

Harus diingat dan dijadikan panduan, Umno-BN juga mempunyai beberapa kerusi DUN yang dimenangi majoriti bawah daripada dua ribu undi. Dun-dun tersebut adalah Klawang, Chennah, Pertang, Labu, Lenggeng, Pilah, Juasseh, Johol dan Jeram Padang. Kesungguhan dalam memantapkan strategi dan gerak kerja pilihanraya dalam PR Negeri Sembilan tidak mustahil dun-dun tersebut bakal ditawan dalam PRU-13 nanti.

Maka sekali lagi kita laungkan SEMBOYAN HALILINTAR KE PUTRAJAYA!

No comments: