Monday, January 6, 2014

“Arahan polis hanya keluar dua hari sebelum Bersih 3.0″

PUTRAJAYA 6 JAN: Polis hanya mengeluarkan perintah melarang memasuki Dataran Merdeka pada saat akhir, dua hari sebelum himpunan ‘Duduk Bantah’ pada 28 April 2012.
“Perintah tersebut dikeluarkan disaat akhir dan dibuat secara ‘ad-hoc’ (tergesa-gesa). Dalam masa yang sama ia tidak mengambil keterangan pihak penganjur sebelum mengeluarkan perintah, kata penyelaras Suara Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin
“Ini tidak adil. Mahkamah perlu mengambil keterangan dari kami juga sebagai penganjur,” kata CheguBard merujuk hujah peguam Sankara Nair.
“Bila asas untuk pertuduhan (perintah majistret) ini diketepikan, jadi akan ada peluang untuk bebas daripada apa-apa tuduhan,” katanya.
azmin_chegubard
Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali (tengah) dan CheguBard (kanan)
Terdahulu hari ini, Mahkamah Rayuan sebulat suara mengenepikan arahan Majistret Kuala Lumpur. Zaki Asyraf yang mengharamkan perhimpunan Bersih 3.0 pada 2012, bawah Seksyen 98 Kanun Acara Jenayah.
Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Linton Albert mempertimbangkan perintah arahan itu sebagai cacat, ekoran rayuan Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali dan CheguBard.
Perbicaraan sebutan kedua kes pada 9 Januari 2013 jam 9 pagi di Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur.
CheguBard dan Azmin diwakili peguam Sankara Nair dan Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden.
Kedua mereka memfailkan rayuan tahun lepas bagi mengetepikan dakwaan di bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 atas alasan arahan Majistret Kuala Lumpur Zaki Asyraf mengharamkan perhimpunan itu, ultra vires kepada PP

No comments: