Friday, October 30, 2009

Nukilan Petang Jumaat

Adun Pelabuhan Klang jadi Bebas.
Semalam, ADUN Pelabuhan Klang, saudara Badrul Hisham Abdullah telah mengumumkan keluar dari PKR dan menjadi ADUN Bebas yang menyokong BN. Dalam sidang medianya semalam, beliau telah menyatakan sebab keluar dari PKR kerana tidak percaya kepada kepimpinan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan turut menyebut berkenaan isu perbicaraan liwat DSAI & Saiful Bukhari.

PKR sebenarnya mengalu-alukan individu seperti saudara Badrul ini keluar daripada parti daripada terus mencemar kedudukan parti. Malahan Majlis Pimpinan Negeri Selangor telah maklum bahawa beliau tidak menjalankan tugas beliau sebagai ADUN di kawasan yang diwakilinya.


DR Jeffery Kitingan & PKR Sabah

PKR menerima tamparan ekoran peletakan jawatan naib presidennya Datuk Jeffrey Kitingan dan timbalan ketua Wanita Sabah, Christina Liew serta desas-desus mengenai kemungkinan setiausaha agung Datuk Salehuddin Hashim juga akan meletak jawatan.

Salehuddin bagaimanapun menafikan beliau telah meletak jawatan.

Jeffrey dan Liew meletak jawatan kerana kecewa dengan keputusan pimpinan tinggi PKR berkaitan beberapa isu - yang terbaru berhubung pelantikan Ahmad Thamrin Jaini sebagai pengerusi PKR Sabah yang baru-
dipetik daripada Malaysiakini.com

Laporan media di atas seolah-olah mengeksploitasi situasi yang terjadi dan berlaku manipulasi yang melampau oleh media utama kepada PKR. Semalam, Buletin Awani yang bersiaran jam 7.00 malam telah menyebut Dr Jeffery Kitingan dan Christina Liew disebut telah keluar parti sedangkan kedua-dua individu ini HANYA menletakkan jawatan sebagai tindakan protes kepada lantikan baru Pengerusi MPN Sabah.

BN seperti mengambil kesempatan hal yang berlaku dengan menyerang PKR sebagai berkeceramuk sedangkan ini hanya tindakan biasa yang berlaku dalam mana-mana parti politik. Dalam situasi ini, BN harus menyedari ikatan dalam barisan mereka kini lebih rapuh dan goyah terutama situasi dalaman MCA. Semalam juga, Ahli Parlimen Seri Gading turut menempelak dan menggesa Presiden Gerakan, Koh Tsu Koon dan Presiden MCA, Ong Tee Kiat meletakkan jawatan secara terhormat kerana kredibiliti mereka telah ditolak oleh rakyat dan ahli parti sendiri.

Kepada semua penyokong PR dan anggota PKR harus lebih peka dan bijak melihat isu-isu kegoncangan dalaman PKR yang dimainkan oleh media-media BN adalah suatu usaha melemahkan keyakinan yang dijalankan oleh BN. Jangan terpedaya dengan mainan propaganda media BN ini.

No comments: