Monday, December 15, 2008

Majlis Makan Malam Kesyukuran Sempena Peringatan Hari Aids Sedunia


Prof. Dr. Anathan Krishnan menyampaikan cenderahati buat YB Dato'






YB Dato' beramah mesra dengan pakar-pakar perubatan herba yang turut hadir dalam majlis ini..

dipetik daripada telokkemang.blogspot.com
Jadual tugasan YB Dato’ Kamarul Baharin Abbas sebagai Ahli Parlimen Telok Kemang pada hujung minggu ini antara yang terpadat pernah disaksikan. Bermula dari hari Jumaat (13 Disember), selepas Solat Jumaat YB Dato’ telah ‘turun padang’ untuk meninjau sendiri perkembangan projek penternakan cacing vermikompos yang diusahakan oleh sekumpulan Belia di Bandar Baru Sunggala dan beramah mesra dengan penduduk setempat.

Sejurus lawatan ke Bandar Baru Sunggala, YB Dato’ telah menghadiri pertemuan tertutup dengan sekumpulan usahawan dari Lembah Kelang bertempat di Corus Resort.

Selepas Maghrib YB Dato’ hadir sebagai tetamu kehormat dan menyampaikan Ucaptama dalam Majlis Makan Malam Kesyukuran Sempena Peringatan Hari Aids Sedunia yang dianjurkan oleh Persatuan Pengamal Perubatan Alami Malaysia dengan kerjasama Alternative Medicine Research Institute Asia, AK Pharmacy & Naturopathy Center, Persatuan Pengasih Malaysia & Drug Intervention Centre (DIC) bertempat di Royal Port Dickson Yacht Club.

Dalam Ucaptamanya, YB Dato’ telah memuji inisiatif yang telah diambil oleh pengajur dalam menjalankan kajian dan penyelidikan bagi mencari penawar penyakit HIV/AIDS. Belum pernah disaksikan dalam mana-mana laporan perubatan di negara ini bahawa terdapat sekumpulan pakar-pakar tempatan dengan kerjasama pakar luar negara berjaya menemui vaksin penawar penyakit tersebut dari sumber herba semulajadi yang banyak terdapat di hutan-rimba Malaysia.

Namun malangnya YB Dato’ kecewa kerana hasil kajian berkenaan masih enggan diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Justeru, YB Dato’ komited untuk membawa perkara ini ke Sidang Dewan Rakyat bagi mendapatkan penjelasan daripada Menteri yang berkenaan.

YB Dato’ turut mempunyai komiten untuk menggesa kerajaan agar menberikan peruntukan yang lebih besar kepada usaha-usaha R&D dan mengiktiraf sumbangan perubatan alternatif yang menggunakan herba dalam kaedah penyembuhan penyakit. Ianya lebih efektif berbanding perubatan moden yang menggunakan "dadah" yang hanya sekadar mampu mengurangkan kesakitan.

No comments: